zondag 14 oktober 2012

Het einde van interruptie marketing is in zicht en allang geen stip meer aan de horizon.

Harder schreeuwen helpt niet meer. 
Wat is interruptie marketing? Simpel gesteld is het marketing die is gebaseerd op interrumperen, het storen van mensen, met commerciĆ«le boodschappen. Laten we eerlijk zijn over het algemeen worden advertenties, commercials en folders die door de bus worden gegooid gezien als hinderlijk. Toch is het voor de RTV business en de uitgevers nog steeds de basis van hun verdienmodel. Natuurlijk, ook voor de meeste bedrijven is interruptie marketing nog steeds de hoofdweg die wordt gekozen om hun doelgroep te bereiken. Terwijl alle signalen wijzen op radicale veranderingen in de manier waarop we met elkaar communiceren blijven bedrijven doordenderen op de ingeslagen weg van de interruptie marketing. Verklaarbaar want de ingeslagen weg heeft in het verleden vaak succes gebracht. Bovendien is verandering voor mensen en organisaties bedreigend. Inmiddels loopt Youtube zich warm als de grootste wereldwijde speler op het scherm (alle schermen) waarmee het lineaire kijken naar programma’s en horizontaal programmeren van uitzendingen volledig zal verdwijnen. De social media brengen verhalen en het lokale nieuws in woord en beeld sneller bij de mensen dan de dagbladen en de tijdschriften. Facebook en Twitter verbinden nu al honderden miljoenen mensen wereldwijd met elkaar. Nog maar een paar jaar verder en de hele wereld is mobiel met elkaar verbonden. De voorspellingen zijn dat in 2017 85% procent van de wereld is voorzien van 3G mobile en de helft al met 4G. Tegen die tijd zijn er wereldwijd 3 miljard gebruikers van mobile devices die dan in staat zijn om datastromen te verwerken die 15 keer zwaarder zijn dan de huidige data stromen. Simpel gezegd het belangrijkste scherm van de toekomst is het scherm van het mobile device dat je dagelijks bij je draagt.

Als je in het hoofd van de consument wilt komen moet je er dus voor zorgen dat je mobiel relevant wordt. Simpele opdracht zou ik zeggen. Met het eenvoudig weghakken van miljoenen euro’s en dollars aan interruptie marketing, in dagbladen en RTV, red je het in de toekomst niet meer. De kracht van herhaling verandert definitief in de kracht van relevantie. Wellicht staan we aan de vooravond van die verandering en worden we alleen nog maar geremd door de alom aanwezige somberheid van de wereldwijde economische crisis. Een crisis die er natuurlijk aan bijdraagt dat de hand op de knip blijft en er daarmee voor zorgt dat budgetten voor innovatie en organisatie verandering beperkt blijven. Wanneer we de economische somberheid achter ons laten zullen we zien dat de marketing afdelingen worden opgedoekt en plaats gaan maken voor afdelingen waar community managers de dienst uitmaken. Het worden afdelingen die gericht zijn op het onderhouden en uitbreiden van de klantenbase. Klanten moeten fans worden niet meer en niet minder. De winnaars van die toekomst begrijpen deze ontwikkelingen en experimenteren nu al volop met de social media zonder zich af te vragen wat het vandaag direct oplevert. 

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen