maandag 17 januari 2011

De terugkeer van het reisbureau


Zoekwoord Avoriaz levert 3.970.000 resultaten op

Ik heb al eerder besproken dat google het moeilijk gaat krijgen. De data van google is enorm vervuild en een simpele zoekopdracht levert honderdduizenden zoekresultaten op. Afgelopen week werd ik daar weer mee geconfronteerd. Samen met drie vrienden hebben we geprobeerd een wintersportweekje te boeken. Avorias of Val Thorens. Beide geweldige skigebieden. Avoriaz geeft ongeveer 3.970.000 resultaten en Val Thorens ongeveer 1.090.000 zoekresultaten. “Ski vakantie Avoriaz” was al beter we kwamen uit op nog slechts 42.000 zoekresultaten. De eerste drie posities waren natuurlijk gekocht door reisbureaus alle overige posities op de eerste pagina waren ook een soort van reisaanbieders. Natuurlijk allemaal affiliates van waarschijnlijk diezelfde reisbureaus die de eerste drie posities hadden gekocht. Daar kun je dus niet veel mee. Verder zoeken levert tal van reistussenpersonen op die niet beschikken over kamers maar die proberen een paar euro aan de link te verdienen. In een aantal gevallen bleek uit het zoekresultaat dat er geen kamers meer beschikbaar waren. Die kamers waren wel weer beschikbaar via een andere reisorganisaties. Beetje verwarrend.


In de beginjaren van het internet was het met een partij als Expedia erg overzichtelijk en had het boeken via internet bovendien de schijn goedkoper te zijn. Dat is volkomen uit de hand gelopen mede dankzij het verdienmodel van Google dat niet gericht is op kwaliteit maar op advertentie inkomsten. Een leuke vakantie boeken gaat je inmiddels vele uren surfen en zoeken kosten. Je klikt je een ongeluk en je moet soms persoonlijke gegevens en een e-mail adres achterlaten met vaak nul resultaat. Uiteindelijk hebben we de opdracht bij het reisbureau neergelegd en gewoon aangegeven wat het mag kosten. Ik verwacht dat in de toekomst vaker te doen. Boeken bij een reis agent is eigenlijk heel handig. Je hebt binnen een paar dagen een boeking klaar en je weet zeker dat het klopt. Als er problemen ontstaan kun je ook nog eens ergens aanbellen. Ook voor andere diensten is het slecht functioneren van Google een bedreiging. Gevonden worden is een belangrijke smeermiddel in de internet industrie. De zoekmachine van Google loopt vast. Overigens verwacht ik veel van de app search waar Google en Bing later dit jaar mee gaan komen. App search zou je naar serieuze partijen moeten brengen. Als er een goede kwaliteits controle wordt uitgevoerd op de inhoud van de app komt er wellicht een herkansing voor het zoeken en vinden.


Nu kan ik me voorstellen dat mijn bevindingen niet representatief zijn. Wat feedback en ervaringen over dit onderwerp zou aardig zijn.

1 opmerking :

  1. Goed artikel, legt het gat Google bloot. Deze weken ook oriënteren voor vakantie. En wat hebben we gedaan, een reisbureau bezocht. De 1e keer sinds 5 jaar. Zolang de prijzen van reisorganisaties en van vliegmaatschappijen of eigenlijk de gehele reisbranche niet transparant zijn is een zoekopdracht niet meer afdoende, zeker niet met Google.

    BeantwoordenVerwijderen