Personeeltje |
De social media zijn een wereld van profielen. Mensen vertellen iets over zichzelf, maken een bio aan op twitter, een profiel op hyves en linkedin en delen voorkeuren op hun Facebook pagina. De foto’s die mensen publiceren vertellen soms al een wereld op zich.
Op sommige van die profielen zoals linkedin kun je zelfs aangegeven of je open staat voor een aanbieding voor een nieuwe baan. Een goede recruiter kan en wil hier niet meer omheen. Al die profielen leveren bovendien een schat aan achtergrondgegevens op. Het zoeken naar de juiste kandidaten verandert hierdoor fundamenteel. Uit eigen ervaring weet ik dat twitter bijvoorbeeld een uitstekend hulpmiddel is voor het vinden van geschikte kandidaten. Een tweet van een aardige vacature levert al snel vele retweets op. Mensen helpen bij het vinden van een baan is nu eenmaal een sociale daad.
Natuurlijk moet de opvolging wel goed worden geregeld met bijvoorbeeld een goede landingspagina en een correcte opvolging. In die context zal het ook steeds belangrijker worden voor bedrijven om een goed on-line profiel voor zichzelf te ontwikkelen. Kandidaten willen straks weten wie hun nieuwe collega’s worden. Hebben ze aansprekende interesses. Hoe ziet de werkplek er echt uit en wat zijn de standpunten ten aanzien van het milieu. Kandidaten willen dat straks weten, simpelweg omdat het kan. In de zoektocht naar de juiste kandidaat zullen bedrijven alle mogelijkheden moeten gaan benutten.
Een goede recruiter wordt meer en meer een profiler. We kennen de term uit Amerikaanse politieseries. Je verzamelt alle data van een kandidaat en een profiel wordt al snel gevormd. Het levert de opdrachtgever bovendien een compleet plaatje van de kandidaat.
Het businessmodel van commerciele cv banken als Monsterboard komt meer en meer in het gedrang. Ook voor de dagbladen en special interest magazines lijkt het einde van de personeelsadvertentie in zicht. Het is niet voor niks dat je op microblogsite twitter heel veel recruiters tegen komt. De kosten voor het plaatsen van een advertentie wegen simpelweg niet meer op tegen het inhuren van een slimme recruiter die via google, hyves, twitter, facebook en linkedin speurt naar de juiste kandidaat.
Daar komt bij dat je nu ook gerichte personeel advertenties kunt plaatsen op de websites van hyves, facebook en en linkedin. De afrekenmodellen zijn vele malen beter dan een plaatsing in een blad of krant. Hoe vaak heb je niet meegemaakt dat er simpelweg nul reacties kwamen op je personeelsadvertentie. Het lag nooit aan de krant altijd aan het reclamebureau of het was een verkeerd profiel. Die gemakzuchtige aanpak komt achter ons te liggen. Opdrachtgevers gaan steeds vaker betalen voor resultaat. Nu de economie nog wat in de slaapstand staat en er nog geen sprake is van een kokende arbeidsmarkt is deze ommezwaai nog wat minder merkbaar maar on-line recruiting zal een enorme vlucht nemen.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten