Een gang door de boekenwinkel levert me verschillende titels
op van boeken met adviezen hoe zakelijk te twitteren. Als ervaringsdeskundige
kan ik alleen maar vaststellen dat zakelijk twitteren niet bestaat. Dat vraagt om een toelichting. Zakelijk twitteren suggereert dat je zowel zakelijk
als privé kunt twitteren. Je ziet het regelmatig in een twitter bio staan. “Views
are my own” of “ik twitter op persoonlijke titel”. Waarschijnlijk betekent dat
zoiets als, zakelijk denk ik heel anders over dingen of mijn baas heeft hier
totaal andere ideeën over. In beide gevallen zou mijn advies zijn om of te
stoppen met twitteren of een andere baan te zoeken. Maar dat terzijde. Waarom
geloof ik niet in zakelijk twitteren. Goed, ik volg de social media nu een jaar
of drie vanuit het perspectief van een reclameman want daar liggen mijn roots. Hoewel
de social media en meer specifiek twitter zijn eigen spelregels hebben zijn er overeenkomsten met het traditionele reclame maken. Het begint immers altijd
met “be good and tell it”. Of je dat vervolgens doet met hele pagina’s in de Telegraaf
of met 140 karakters op twitter maakt niet uit het idee is immers hetzelfde. Of
niet? Hoewel ik me op hoofdlijn wel achter dat idee kan scharen zijn er toch
belangrijke verschillen. Je twittert als een persoon. Ook al heb je een
bedrijfsaccount met een bedrijfslogo als ava er zit altijd een persoon achter. Social media consumenten weten dat en hebben dat in hun
achterhoofd bij elke tweet die ze lezen. Dat is een belangrijk verschil met
reclame maken in de traditionele media. Reclame
campagnes besteed je uit aan een reclamebureau, je stelt je doelen vast, je
geeft een briefing en vraagt het bureau om een vertaling te maken van de
problematiek. Een goed bureau komt vervolgens met voorstellen die je doelgroep
raken. Dat doe je met onderscheidend en liefst een beetje opvallend werk.
Immers je concurrenten staan ook allemaal in diezelfde krant of zitten in
hetzelfde reclameblok op de televisie en de radio. De huidige generatie reclame
consumenten zijn hiermee opgevoed en snappen in ieder geval oppervlakkig de
werking van dit principe.
Als je twittert zit je zelf aan de knop en daar is nog geen
oplossing voor gevonden.
Het bedrijf is daarmee heel direct een persoon geworden. Een
principe dat reclamemakers overigens vaak al nastreven wanneer het gaat om het
ontwikkelen van een merk. Het merk als persoon maakt immers veel duidelijk over
beweegreden en handelen van een bedrijf. Bij de social media is dit nu werkelijkheid.
Sterker het bedrijf kan daar alleen een persoon zijn. Twitter is menselijk en
heeft daarmee veel te bieden. Op twitter kun je nieuwe mensen ontmoeten en lang
vervlogen contacten herstellen. Je deelt er met anderen wat je bezig houdt en je
kunt in contact komen met gelijkgestemden. Dat daar vervolgens een zakelijk
kontact uit kan komen kun je natuurlijk niet uitsluiten. Net als je niet uit
kunt sluiten dat zakelijke contacten die je al had zich via twitter of de
social media verder kunnen verdiepen. Het leggen van contacten en het verdiepen
van relaties heeft net als in real life alles te maken met luisteren. Als je goed
luistert en je volgers op twitter helpt met adviezen en het delen van kennis
dan kun je wellicht ook zakelijk contacten opdoen. Twitter is geschikt voor het
delen van lief en leed maar ook voor het delen van kennis en wat je bezig
houdt. “Be smart en share it” past beter bij twitter en wellicht
bij social media als geheel. Het bedrijf dat zakelijk twittert, alle regels
heeft opgevolgd van een goede bio tot een goede ava en je voortdurend bestookt
met haar zakelijke successen, geweldige afspraken en baanbrekende concepten zal
weinig gehoor vinden, de block en ontvolg knop zit immers voortdurend binnen
handbereik. “Be good and tell it” krijgt
op twitter daarmee een wat andere dynamiek. Twitter is wat mij betreft per definitie iets persoonlijks en niet iets zakelijks.
Hoe moet ik het nou zien wanneer ik persoonlijk zaken doe en op die manier iets of iemand wil bereiken? Ben ik op het werk een ander persoon dan thuis? Waarom zou ik onderscheid maken?
BeantwoordenVerwijderenDaar is geen enkele reden voor tenzij er er een bedrijfregelement is die je dat verbiedt. Het is al ingewikkeld genoeg om jezelf te zijn.
BeantwoordenVerwijderenInteressante blog hoor!
BeantwoordenVerwijderen