Net als de rest van Nederland heb ik gisteravond met ontzetting en afschuw de gebeurtenissen in het Groningse Haren op de televisie gevolgd. En net als veel andere Nederlanders
dacht ik vandaag na of dit nu iets van Facebook was of iets van de televisie. Ik
stond vanmorgen in de sportschool en luisterde mee met een levendige discussie
onder een stel mannen die ervan overtuigd waren dat zonder de verslaggeving op
de televisie dit niet was gebeurd. Hoe het werkelijk zit is natuurlijk voer voor
psychologen. Want de media zorgen er niet voor dat iemand een steen door een
raam gooit. Ik zie wel overeenkomsten met andere gebeurtenissen. Recent nog de
verkiezingen. Ik geloof dat dit de eerste verkiezingen waren waarbij
opperpeiler Maurice de Hond na de verkiezingen met een peiling kwam hoe de
verkiezingsuitslagen er uit zouden hebben gezien zonder peilingen. De
verschillen waren zo groot dat PvdA en VVD samen waarschijnlijk geen meerderheid
zouden kunnen vormen en dat landsbestuur er dus wellicht volslagen anders uit
had kunnen zien. We keken met zijn allen naar de televisie debatten en
bespraken ze live via Twitter en participeerden via het tweede scherm. Op de dag van de
verkiezingen kon je per seconde via je mobiele telefoon op de hoogte blijven van
de ontwikkelingen. De registratie van de uitslagen met prognoses op voorlopige
en definitieve uitslagen was meer een spelshow dan een serieus programma. De uitzending duurde nog tot diep in de nacht terwijl er na de eerste prognose op de voorlopige
uitslagen, die we om negen uur al te zien hadden gekregen, niets meer
veranderende. Toch vertelden de presentatoren ons steeds dat het ongemeen
spannend was. De verkiezingen leken volledig in de greep van de media.
In het geval van Haren hadden de machtigste media van
Nederland een monsterverbond gesloten. De radio, Facebook, Twitter, whatsApp, RTL, NOS, SBS.
en de Vara. Gebeurtenissen waarbij het beursgenoteerde miljarden concern Facebook
een rol speelt is kennelijk nieuws. Waarom weet denk ik niemand maar nieuws wordt
dan ook verzonnen door een handvol eindredacteuren die in dienst werken van de
kijkcijfers en Facebook zorgt kennelijk voor kijkcijfers. Wat was er gebeurd? Iemand
had via Facebook een uitnodiging verstuurd voor een verjaardagsfeestje en per ongeluk
een verkeerd vinkje gezet waardoor onbekende mensen ook een uitnodiging hadden
gekregen. Nu weet ik niet hoe dat bij jullie is maar als ik een uitnodiging
krijg van een onbekend persoon op Facebook dan voel ik mij niet geroepen om
naar Haren af te reizen. Maar toch bleek dit voorval voldoende belangrijk te
zijn voor de Journaals van NOS, RTL en SBS om verslag te doen. Immers in Amerika
of Duitsland was zoiets al eens uit de hand gelopen! en dat klinkt als een
uitnodiging om zo’n voorval extra te belichten. Misschien zou dit immers ook
wel uit de hand kunnen lopen. Zo’n item krijgt dan een een plek tussen de gebeurtenissen
in Syrië en een item over de financiële crisis om het gewicht van dit onderwerp
nog maar eens extra te benadrukken. Zou er echts iets gebeuren? Bijna hoopvol interviewden
ze de burgemeester en vroegen de politie nog maar eens welke maatregelen werden
genomen. DWDD liet zich niet onbetuigd met een Lucky TV, toch altijd goed voor
een slordige miljoen kijkers. Op de avond zelf stuurden de nationale televisie
zenders alvast maar wat camera ploegen. Mobiele telefoons, Whatsapp, SMS en
Facebookgroepen gecombineerd met Twitter zorgden voor een duizelingwekkende
versnelling van de berichtgeving. We konden het per seconde volgen. Niet alleen
met woorden maar ook met foto’s en video verslagen. De afloop kennen we. De
politie vraagt nu om diezelfde foto’s en video’s om mogelijke daders op te
pakken en op Facebook is inmiddels een nieuwe oproep geplaatst maar nu om samen
de boel op te ruimen. De samenwerking tussen de nieuwe media en de traditionele
media leidt tot een sterk cocktail. Waarbij het ene medium het andere medium
versterkt. De inzet van gezaghebbende rubrieken op de nationale televisie
hebben zonder twijfel een belangrijke bijdrage geleverd aan deze gebeurtenissen
maar zonder het gebruik van de social media, zoals Twitter en Facebook
gecombineerd met Whatsapp en de mobiele telefoon was het wellicht nooit
gebeurd.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten