maandag 17 december 2012

2012, mijn jaar social media van Blogger tot Bultrug.

Iedereen is nu vertegenwoordigd op de social media.
Vorig jaar om deze tijd schreef ik "wat hebben de social media mij gebracht in 2011". De tijd vliegt en ik kan alweer terugkijken op 2012. Wat hebben de social media mij gebracht in 2012 is nu de vraag. Om mee te beginnen een slordige 26.000 volgers op Twitter. Dagelijks plaats ik nu gemiddeld wel een tweet of tien waarmee ik kan zeggen dat het twitteren volkomen uit de hand is gelopen. Ik werd actiever met mijn persoonlijke blog met als gevolg zo’n 40.000 pageviews dit jaar. Ik startte daarnaast met bloggen op Molblog en op Ondernemerssupport, het ondernemers blog van ING. Een post op Molblog levert zomaar 35.000 views op, dat vond ik best spannend want als je blogt moet je ook leren omgaan met online kritiek. Ik poste 180 foto’s op Instagram en maakte vijf boards aan op Pinterest ook alweer met 275 pins, ik checkte af en toe in via Foursquare en ik opende naast mijn eigen Facebook pagina een besloten familiegroep. Ik ben daarmee nu actief op Twitter, linkedin, Instagram, Pinterest, Blogger, Facebook, Foursquare en Google+. Ik verkende naast deze meer bekende platformen ook nog de foto en video platformen Mobli, Cinemagram en Strum. Daarbij kijk ik af en toe naar mijn Kloutscore en Peer Index. Die laatst genoemden kunnen nog steeds niet op veel sympathie rekenen bij de social media activisten maar ik geloof nog steeds dat online reputatie een factor van belang gaat worden. Hoewel de meetprincipes van Klout en Peer nog primitief zijn kunnen de bedrijven door flink te innoveren zich ontwikkelen tot spelers van formaat. Het bloggen leverde mij gewaardeerde contacten op uit onverwachte hoek, ik leerde nieuwe mensen kennen via Linkedin, Twitter en Facebook en werd meerdere malen geïnspireerd door posts op Facebook en Twitter. De winnaars voor 2012 zijn voor mij Facebook, Twitter, Instagram en Linkedin.

Facebook, Youtube,Twitter, Linkedin en
Instagram maken de dienst uit. 
Social media de kaarten lijken geschud.
Het social media landschap is in beweging en de platformen zijn voortdurend op zoek naar inkomstenbronnen. Foursquare blijf ik moeilijk vinden, het inchecken als een op zichzelf staand iets kan mij niet boeien. Foursquare stapt steeds meer af van de badges en het burgemeester worden van de snackbar verliest in rap tempo zijn glans. Foursquare probeert zich meer en meer te richten op locatiegebonden aanbiedingen. Wellicht dat daar mogelijkheden liggen. Om Google+ te gebruiken naast Twitter vind ik ingewikkeld. Ik geloof dat het vooralsnog het een of de ander is. Google+ timmert op de achtergrond hard aan de weg. Met een continue stroom van innovaties en natuurlijk met de koppelverkoop van Google+ aan de zoekmachine van Google. Die koppeling leidt ongetwijfeld tot betere zoekresultaten en maken van deze combinatie wellicht alsnog een toekomstige winnaar. Youtube is al een winnaar. Met meer dan 8.5 miljoen unieke bezoekers per maand is het een van de beste bezochte internet sites van Nederland. Ter vergelijking, Nederlanders kijken per week gemiddeld nu al ca. 30 minuten naar online video’s. Traditionele televisie met ca. 150 minuten per week ligt nog ruim voor maar de tendensen zijn duidelijk zichtbaar. De combinatie Youtube, Google+ en de zoekmachine Google is daarmee ijzersterk. Bovendien weet Google als geen ander hoe je geld kunt verdienen aan online verkeer. Dat zal uiteindelijk waarschijnlijk toch doorslaggevend zijn. Pinterest vind ik mooi maar kan ik nog niet inpassen in mijn dagelijkse routine. Pinterest boekt in Amerika sterke resultaten waar het gaat om het genereren van traffic. Het klikken op pins, plaatjes leidt verkeer naar websites een belangrijk pluspunt voor hun businessmodel. Hoewel ik Facebook lange tijd niet helemaal kon plaatsen bespeur ik een opmars van deze social media reus. Het participeren in groepen op Facebook gaf mij dit jaar het inzicht van de snelheid waarmee je een groep kunt samenstellen. Facebook kan rekenen op meer dan 9 miljoen bezoekers per maand en dus heb je binnen no-time een belangen- of loyaliteitsgroep geformeerd rondom een onderwerp of een thema. Dat kan zakelijk natuurlijk erg interessant zijn. Hoewel Hyves met 3.5 miljoen bezoekers per maand in Nederland nog steeds een social media gigant is onttrekt het zich aan mijn waarneming. Hyves zegt op zoek te zijn nieuwe verdienmodellen, wat direct al klinkt als een typisch TMG boardroom verhaal. Wellicht slagen ze daarin maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de tijd daarvoor dringt. De winnaars en verliezers tekenen zich daarmee steeds duidelijker af en hoewel het mijn persoonlijke verkenningen zijn is het een ook een aardige afspiegeling van het social media landschap in Nederland. Facebook, Youtube, Twitter en Linkedin maken primair de dienst uit. Op de voet gevolgd door Google+, Instagram, Foursquare, Pinterest en tal van kleinere initiatieven. De kans dat een van de nieuwe social media initiatieven op basis van de huidige technologische stand van zaken zal doordringen tot de top lijkt mij erg klein.

Social media integreren in bedrijfsprocessen.
Social media als onderdeel 
van het bedrijfsproces.
Als er een ding duidelijk is geworden in 2012 dan is het wel dat de social media razendsnel integreren in professionele bedrijfsprocessen. Het nut en de noodzaak van het gebruik van deze platformen als businessdriver worden daarbij steeds duidelijker. P&O en HRM afdelingen maken steeds meer gebruik van de profielensite Linkedin maar ook het pushen van vacatures via social media kanalen en het vinden van achtergrond informatie van kandidaten wint aan belang. Social media platformen beginnen steeds duidelijker te knagen aan de randen van het meest gebruikte social media platform ter wereld, de e-mail. Contacten verlopen steeds vaker via, Linkedin en Facebook en zelfs de DM van Twitter wint zakelijk aan populariteit. Werknemers onderling weten elkaar steeds vaker te vinden waarbij zakelijk en privé door elkaar lopen. Het versturen van berichten wint het daarmee van het telefoneren een manier van communiceren die in Japan allang gemeengoed is. Luisterapplicaties als Hootsuite maar ook Google Alerts en Analitycs meten de sentimenten rondom je merk, product of dienst. Daarmee worden de social media een businessdriver voor de sales en service afdelingen, de platformen zorgen voor informatie en inspiratie. Salesmanagers leggen er nieuwe contacten en service afdelingen reageren er op ontevreden en tevreden klanten. De social media nemen daarmee langzaam maar zeker een steeds duidelijkere plaats in de traditionele bedrijfsprocessen. De transitie van de desktop naar mobiel zal dit proces nog verder aanjagen. In Nederland waren in 2012 ca. 22 miljoen mobiele aansluitingen, dan hebben we het over 11 miljoen mobiele telefoons die in staat zijn tot interactie. De gemiddelde tijd die we in Nederland op een mobiele telefoon doorbrengen is nu al meer dan 75 minuten per dag. We zijn via telefoon of tablet voortdurend met elkaar verbonden. Nu het 4G platform is geveild kunnen we op afzienbare tijd overal beschikken over een supersnel mobiel internet. Daarmee zullen video en foto een nog prominentere plaats krijgen in de communicatie. Voorspellingen van IBM dat we binnen vijf jaar geur via de telefoon kunnen detecteren, maar ook textuur van bijvoorbeeld kleding kunnen voelen of kunnen horen of iemand iets de waarheid spreekt door de telefoon zullen daarbij ook zakelijk impact hebben.


Zakelijk en prive nog steeds het belangrijkste
vertrekpunt op het internet.
Social media als kern van je 
Content strategie.
Er een ontwikkeling gaande die wellicht nog belangrijker is. De social media ontwikkelen zich tot een driver voor de organische vindbaarheid van je bedrijf, product of dienst op de pagina’s van Google. De social media maken daarmee van elk bedrijf min of meer een uitgever. Content strategieën worden leidend en de social media fungeren daarbij als publicatie kanaal. Elke post waarmee je het internet verrijkt of dat nu een tweet is met en een link, een post op Facebook met een referentie, een artikel op je website, of een video met een instructie, het voegt waarde toe aan je zakelijke verhaal. Als je daarbij acties en events koppelt aan je website creëer je een web van content dat voortdurend sterker wordt. Google waardeert dat en plaatst je daarom steeds hoger in de organische zoekresultaten. Google is zakelijk en privé nog steeds het belangrijkste vertrekpunt op het internet. De social media ontwikkelen zich daarmee tot de kern van elke internetstrategie.

Diffusion of innovations door Everett Rogers
Social media, iedereen is vertegenwoordigd.
Ik zag dit jaar ook de keerzijde van de social media. Het blijkt steeds meer een roeptoeter te worden voor een mediahype. We zagen het met de Facebook rellen in Haren en recent nog met de Bultrug voor Texel. Het internet is mede dankzij de social media platformen de plek geworden waar mensen zich snel mobiliseren. Het begon allemaal een tijd geleden met de overwegend vriendelijke flash-mobs het eindigde dit jaar met dreigtweets geadresseerd aan Ecomare. Ik zag mensen tweets plaatsen waar ze gegarandeerd hun leven lang spijt van krijgen en ook op Facebook kwamen er foto’s voorbij vergezeld van agressie. Eerlijk gezegd schrok ik van de hardheid en de ongenuanceerdheid. Loyaliteit aan een thema werkt kennelijk twee kanten uit. Als je het met elkaar eens bent en je stuurt elkaar daarover berichtjes dan verlies je kennelijk het zicht op de werkelijkheid. Er vindt daarmee een verharding plaats op de social media. Anonimiteit heeft zo duidelijk zijn keerzijde. Ik zie het op alle platformen. Mensen die niet hun echte naam gebruiken zijn meestal ongemeen hard in hun kritieken. We kennen allemaal de reaguurders van de Telegraaf. Datzelfde leger rukt op, maar nu op Twitter en Facebook. Ik vraag me daarbij oprecht af of hier geen beleid op te maken is. De registratie voorwaarden van alle platformen zouden bijvoorbeeld verder aangescherpt kunnen worden zodat iedereen in real live vindbaar is. Misschien betekent de toetreding van laatst genoemde groepen ook wel de definitieve doorbraak van de social media. Het innovatie proces, van innovators via early adopters naar laggards zoals beschreven door Everett Rogers in 1962 is daarmee voltooid. Iedereen is nu zo langzamerhand vertegenwoordigd op de social media platformen, dat heeft nadelen en voordelen. Voor mij blijft de balans echter nog steeds positief.


Als je dit een leuk artikel vindt, dan is dit misschien voor jou
ook wel interessant. Haren, was het Facebook of was het de televisie. 




Geen opmerkingen :

Een reactie posten