Het geheel moet meer zijn dan de som der delen |
Google wordt daarbij met de dag strenger. Niet omdat ze dat
graag willen maar omdat het aanbieden van goede zoekresultaten nu eenmaal hun
core business is. Nieuwe releases als de Panda en de Penguin zijn bedoelt om
spam en misleidende websites te elimineren maar in de praktijk sloopt Google de
tussenhandel en de affiliates. Authentieke en relevante content waarmee je het
internet verrijkt wordt daarmee steeds waardevoller. De consument anno nu
informeert zichzelf. Hij gaat zelf op zoek naar het juiste product of dienst.
Hij vergelijkt producten, leest aanbevelingen en mengt zich in discussies. Het
internet is het medium bij uitstek om prijs en kwaliteit te vergelijken. En kom
je er zelf niet uit dan vraag je om hulp op een van de talrijke
vergelijkingsites. Je moet dus op het juiste moment met de juiste informatie op
de juiste plaats zijn. Het internet begint voorlopig nog steeds bij Google. En hoog
scoren in de zoekresultaten blijft daarbij van vitaal belang. Dit leidt tot natuurlijk
tot stress en cowboy gedrag. Sommige adverteerders nemen daarom een short-cut
en storten zich op link- en commentspam, reacties plaatsen op onderwerpen met tussen
de regels door linkjes naar je eigen product of dienst. Recent was er nog aardig wat te doen over fake aanbevelingen
en referenties. Gekochte positieve reacties en referenties, het zijn acties van
bedrijven die op zoek zijn naar zelf verstopte paaseieren. Je kunt likes,
volgers en vrienden kopen, maar je houdt jezelf voor de gek. Het is niet meer
dan een korte termijn succes. Eigenlijk wordt alles wat je kunt bedenken gedaan. Het is een werkwijze die door de internet community niet op veel
waardering kan rekenen. Er zijn internet watchers die er bijna hun dagtaak van
maken om deze praktijken onder de aandacht te brengen. Eenmaal aan de internet schandpaal
genageld leiden deze praktijken tot veel imago schade. Niet doen dus. Wat moet
je dan wel doen. Ik zou adviseren om te beginnen bij het begin. De inhoud. Voor
veel bedrijven zal deze aanpak misschien een harde reset betekenen maar je moet
terug naar de basis. Naar het “wat kan ik betekenen voor mijn klant” en “waar
heeft mijn klant behoefte aan”. Dat moet je aanvullen met wie je bent en wat je
wilt worden. Het liefst betekenisvol maar in ieder geval authentiek. Dat moet
worden samengevat in een begrijpelijk, reproduceerbaar verhaal. Geen missie en
visie statements, die zijn prima voor stakeholders, de
bank en je aandeelhouders. Maar die kopen niets bij je. Het gaat om je klanten
of je toekomstige klanten. Die willen een helder, begrijpelijk en goed reproduceerbaar
verhaal. Denk daarbij eens aan de kapper. Je zit in de stoel bij de kapper en
hij of zij vraagt aan jou wat je zoals doet en voor welk bedrijf. Leg dat maar
eens uit. Als je dat lukt in vijf minuten op een zodanige wijze dat hij of zij
het aan een collega begrijpelijk kan doorvertellen dan ben je geslaagd voor de
test. Deze regels zijn voor alle ondernemers hetzelfde van ZZP er tot
multinational. Heb je het verhaal op orde dan kun je zelf de spelregels bepalen
voor al je uitingen. De inhoud van je verhaal is het belangrijkst,
maar voor Google is ook de vorm waarin het verhaal op het internet wordt
geplaatst belangrijk. Er zijn spelregels en formats die je in acht moet nemen. Dagelijks
worden er nieuwe regels toegevoegd dus het
is opletten geblazen. Recent nog werd door Google het idee van author ranking van stal gehaald. Het is een systeem waarbij je als auteur waarde kan
toevoegen aan een artikel. Als je als auteur wordt gewaardeerd en je naam wordt
gekoppeld aan een artikel dan zou dat kunnen helpen bij het positief beïnvloeden
van de page rank van dat artikel. Je moet als auteur eerst wel even een account
aanmaken bij Google plus anders werkt het niet.
Elke post waarmee je het internet verrijkt of dat nu een Tweet is met en een link, een post op Facebook met een referentie een artikel op
je website of een video met een instructie, het moet waarde toevoegen aan je centrale verhaal. Daarbij moeten alle acties gekoppeld worden aan je website. Daarmee creëer je een web
van content dat steeds sterker wordt. Omdat Google ook de continuïteit en de historie van je website waardeert ga je
daarna elke dag een stukje vooruit. Ga daarom eens een paar stappen terug en
begin bij het begin. Schrijf je corporate story, ontwikkel een content
strategie en maak een content plan. Agendeer je activiteiten en kijk daarna waar en op welk kanaal, jouw content waarde kan toevoegen. Stem je content
format af op Google en je kunt aan de slag. Heb je dat eenmaal onder de knie,
breid dan de hoeveelheid kanalen die je wilt inzetten, gestaag uit. Daarmee
ontwikkel je een duurzame strategie gericht op de lange termijn. Om vooruit te
komen moet je nu eenmaal soms een paar stappen terug.
Misschien vindt je dit ook een interessant artikel;
-Het einde van interruptie marketing is in zicht en allang geen stip meer aan de horizon.
Misschien vindt je dit ook een interessant artikel;
-Het einde van interruptie marketing is in zicht en allang geen stip meer aan de horizon.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten