De social netwerk sites hebben de
toevoeging media op een zeker moment cadeau gekregen. De sites zijn het medium
waarop gebruikers hun boodschap overbrengen. Ik heb er de van Dale nog eens op nageslagen en
die zegt;
me·dia (meervoud) zie medium1 middelen om
informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.
Media is meervoud van medium en
een medium kan een middel zijn om informatie over te dragen. Die omschrijving is ruim, zo ruim
dat ik zou zeggen dat de nu bekende social netwerk sites binnen deze omschrijving
vallen. De social netwerk sites gedragen zich steeds meer als de oude media.
Sterker, ze acteren als het lokale huis aan huis blad, de gratis krant of business
blad, oeroude modellen. Het zijn modellen die eenvoudigweg zijn gebaseerd op
bereik. Veel bereik is nu eenmaal interessant voor adverteerders. De start van
social netwerk platformen is vaak ideëel of zelfs toevallig, het model is gratis
en de bedenkers zijn hip of supercool. Jongens die iets bedenken in een garage,
bij een biertje, op zolder of toevallig op een universiteit. Zodra er veel gebruikers zijn,
veel bereik, dan komen altijd de adverteerders in beeld. Het is niet voor niets
dat de netwerk sites voortdurend schermen met aantallen accounts dat is
aangemaakt en actief is. We weten vrij nauwkeurig hoeveel uren mensen per dag
ingelogd en actief zijn op Facebook of Twitter, wat deze tijd heeft bijgedragen
aan conversie is nauwelijks bekend.
De social netwerk sites spreken
zelf weinig over engagement, clickratio’s of conversiemodellen wellicht met
uitzondering van Pinterest waar regelmatig wel wordt gesproken over de potentie
van dit netwerk als trafficdriver. De financiële
waarderingen, de beurskoersen, van de sociale netwerken zijn gebaseerd op de mogelijkheid
om advertenties te verkopen. Het accent ligt veel minder op de interactieve
mogelijkheden van de netwerken. Hoewel Facebook inmiddels anderhalf miljard
mensen weet te bereiken, ging de beurswaarde van het concern pas weer vliegen
toen duidelijk werd dat Facebook in staat was om werkende advertenties aan te
bieden op de mobiele telefoon. Ik geloof dat de social netwerk sites het eigenlijk wel prettig vinden dat ze in de hoek geplaatst worden van social media, de plek op het internet waar mensen met elkaar aardige berichten en informatie delen. Het maakt ze tot een soort wolf in schaapskleren. Terwijl iedereen zich aanmeldt en gezellig met elkaar kletst verkopen ze advertenties gebaseerd op bereik.
Advertentiemodellen gebaseerd op bereik staan enigszins in contrast met de verhalen van social media adviseurs die vooral kijken naar content strategieën, storytelling, engangement en conversatie. Bereik is voor social media adviseurs old school zo lijkt het. Bedrijven kunnen op de social netwerk sites natuurlijk mensen aanspreken en beïnvloeden, maar zullen op hoofdlijn toch hun pijlen blijven richten op massacommunicatie voor de opbouw en invulling van hun merken. Het gaat per slot van rekening om de prijs per contact. YouTube dat meestal ook geplaatst wordt in de hoek van social netwerk sites lijkt daarbij hoge ogen te gooien. Een video die viraal gaat kan immers zomaar een miljoenen publiek bereiken. YouTube is daarmee wellicht het massamedium onder de social netwerk sites.
Advertentiemodellen gebaseerd op bereik staan enigszins in contrast met de verhalen van social media adviseurs die vooral kijken naar content strategieën, storytelling, engangement en conversatie. Bereik is voor social media adviseurs old school zo lijkt het. Bedrijven kunnen op de social netwerk sites natuurlijk mensen aanspreken en beïnvloeden, maar zullen op hoofdlijn toch hun pijlen blijven richten op massacommunicatie voor de opbouw en invulling van hun merken. Het gaat per slot van rekening om de prijs per contact. YouTube dat meestal ook geplaatst wordt in de hoek van social netwerk sites lijkt daarbij hoge ogen te gooien. Een video die viraal gaat kan immers zomaar een miljoenen publiek bereiken. YouTube is daarmee wellicht het massamedium onder de social netwerk sites.
Natuurlijk liggen er wel mogelijkheden
om via de social netwerk sites je merk verder in te kleuren. Platformen zoals Facebook,
Pinterest, Google+, Twitter en ook Instagram zorgen voor de overdracht van
persoonlijke boodschappen en informatie. Om deel te mogen nemen aan deze netwerken moet je je inschrijven en daarbij zoveel mogelijk persoonlijke
data weggeven. Die data kan dan weer worden gebruikt door adverteerders om hun
boodschap of informatie te targetten. De sociale netwerksites hoeven zelf niet
te zorgen voor inhoud, content, ze hebben geen redacties, geen drukpersen en
hebben geen distributie problematiek. Ze faciliteren alleen de mogelijkheid tot
het plaatsen van een boodschap. De berichten of artikelen op de social netwerk
sites worden geschreven door de gebruikers door jij en ik. Daar liggen kansen
voor adverteerders. Bedrijven zijn
begonnen met het nadenken over het delen van informatie en de mogelijkheden om de conversatie over deze informatie te stimuleren of te beïnvloeden. Welke
informatie wil je delen, met wie, wanneer en op welke plek. De gedachte is
eenvoudig, goede content leidt tot conversaties en goede conversaties kunnen leidden
tot verkoop of waardevolle informatie van een gebruiker. Vaak beginnen die conversaties
met het delen van een stukje informatie, content. Grip houden is voor adverteerders niet
onbelangrijk je bent op de social netwerk sites immers niet helemaal zeker
van je umfeld. Oftewel tussen welke berichten staat mijn bericht. Op Twitter
kan het umfeld bestaan uit berichten van bekende personen een BNer die
bijvoorbeeld een telefoon abonnement aanprijst of personen die berichtjes
schrijven over een specifiek onderwerp en natuurlijk de berichten van bedrijven
die hun eigen account managen. Advertenties worden soms vermomd als bericht en
berichten kunnen soms zo interessant zijn dat ze worden gedeeld. Zo creëer je al
snel een aardig bereik. Dat umfeld is door de meeste platformen aardig
georganiseerd. Misbruik van het platform wordt door de gebruikers gratis
gemeld. Daarbij zijn er hele afdelingen die uiterst nauwkeurig bekijken hoe het
platform wordt gebruikt. Een te bloot been kan er voor zorgen dat je al wordt
geweerd door Facebook. Gebruik kan per land, stad of straat worden gemonitord.
Vooralsnog kom ik op Facebook nog
steeds massacommunicatie tegen. Advertenties waarin ik niet geïnteresseerd ben.
Dat vind ik jammer want Facebook biedt ook de mogelijkheid voor de opbouw
van een eigen publiek. Door op een goede manier met informatie om te gaan
worden de adverteerders bij Facebook uitgevers binnen het medium
zelf. Bedrijven richten een eigen pagina in waar ze relevante content delen
met klanten en prospects. Door de pagina te liken abonneer
je jezelf op hun informatie. Elk nieuw bericht dat gedeeld wordt zie je, als
ware het een advertentie, tussen de berichten van je vrienden en andere pagina’s
die je geliked hebt terug. Een heel
nieuw spel, met klassieke spelregels. De interesse voor je informatie moet
worden opgewekt, dat doe je door creatief, relevant en onderscheidend te zijn
en in de meeste gevallen wil je dat de lezer overgaat tot actie. Daar komen de
overweldigende voordelen van het internet goed bij van pas. Via een klik op een
link ben je direct op de pagina met de juiste informatie of in de winkel en kun
je direct bestellen. Het zijn de beproefde methodes van het adverteren. De
verpakking is anders maar over de inhoud moet op eenzelfde manier gedacht
worden.
De social netwerk sites vormen daarmee
een interessante aanvulling op het bestaande arsenaal van media mogelijkheden. Merken
zullen klanten blijven bewerken via massamedia. Voor de inkleuring van merken lijkt
een aardige rol voor ze weggelegd. Zolang de financiële
waarde van de sites afhangt van hun vermogen om via advertenties vooral
veel mensen te bereiken zie ik niet veel veranderingen in het media landschap.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten