Ik
mocht vorige week aanwezig zijn bij de onthulling van het nieuwe Philips beeldmerk.
Philips pakte uit met een nieuw beeldmerk en een nieuwe pay-off. Oude en nieuwe media werden op een mooie
manier betrokken bij het event.
Via Twitter kon je zelf meewerken
aan de onthulling. Die onthulling werd wereldwijd gevolgd via YouTube. Onderweg naar het event in Amsterdam luisterde ik naar de BNR klantenshow waarin
specialisten zich bogen over het nut en de noodzaak van deze design update.
Radio, televisie, nationale en internationale blogs deden hun zegje. De
meningen waren zoals altijd verdeeld en het leek er op dat iedereen zijn best
deed om iets slims te zeggen. Over afstoffen en oppoetsen heb ik veel gehoord
en gelezen.
Ik
heb iets anders gezien. Ik zag de liefde voor het detail. De passie om een
verandering door te voeren op onderdelen die onaantastbaar lijken. Het vergt
moed en doorzettingsvermogen van een team om bij een concern van
het formaat Philips veranderingen te agenderen en door te voeren. We leven in
een tijd van vormgeving verschraling. De komst van Apple met zijn eenvoudige
design-hulp-programmaatjes heeft iedereen het gevoel gegeven dat ze kunnen
ontwerpen. Of het nu een huisstijl is of een reclamecampagne. Iedereen kan het.
Het heeft geleid tot design inflatie. Wie maakt zich nog druk over de waarde van spatiëring
of interlinie. Wie heeft er nog oog voor het belang van een verandering van een halve
millimeter in de dikte van een lijn. Hoeveel design bureaus kunnen zich nog een
typograaf veroorloven?
Geen opmerkingen :
Een reactie posten