maandag 14 oktober 2013

Ziekte preventie. Who cares.


Wie betaalt de kosten van preventie?
Ik schreef dit artikel in 2013. We zijn een jaar verder, het onderwerp is weer actueel. 

Vandaag las ik dat er een rapport is uitgelekt waarin word gesteld dat zorgverzekeraars jaarlijks ruim 540 miljoen euro uitgeven aan het werven van nieuwe klanten. Deze acquisitie carrousel is ontstaan door overheids regelgeving. Elk jaar worden opnieuw de premies vastgesteld en mogen klanten zich oriƫnteren op een nieuwe zorgverzekeraar. Het zou de kosten moeten drukken. Het is diezelfde overheid die zegt ziektepreventie belangrijk te vinden, het zou immers de kosten van de zorg kunnen drukken. De merkwaardige situatie doet zich voor dat de kosten van preventie niet geadresseerd kunnen worden. Simpel gezegd niemand is verantwoordelijk voor ziekte preventie. De zorgverzekeraars staren naar hun statistieken en die maken investeren in preventie behoorlijk lastig.

Ouder worden komt met gebreken en gebreken kosten geld. Dat is niet de bedoeling, je verzekert immers het liefst gezonde mensen. Eigenlijk is het voor verzekeraars goedkoper wanneer je rond je vijfenvijftigste aan een hartaanval komt te overlijden. Niks niet ouder worden en kwakkelen met je gezondheid maar hup mooi op slag dood. Daar komt bij dat we eenmaal per jaar van verzekeraar mogen veranderen. Dus wanneer een verzekeraar investeert in jouw gezondheid plukt hij de daar zelf niet per definitie de vruchten van. Bovendien veranderen we steeds vaker van verzekeraar. Aan het eind van het jaar kan een prijsverschil van tien euro daarvoor al voldoende zijn. Met als gevolg dat twee maanden per jaar de financiƫle kraan van de verzekeraars wagenwijd openstaat om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Vandaag, 14-10-2013 las ik in de Telegraaf dat alleen al vorig jaar in Nederland 541 miljoen euro werd uitgegeven aan het veroveren van klanten. Volgens diezelfde Telegraaf zou dat neer komen op een bedrag van 571 euro per overstapper.

De roulette draait een slag en een ieder gaat verder met wat hij al deed, per saldo verandert er natuurlijk niks. Behalve dat de zorgverzekeraars een 541 miljoen euro in hun marketing moeten pompen die anders wellicht ten goede had kunnen komen aan product-innovatie. Het is allemaal een logisch gevolg van de afspraken die de overheid heeft gemaakt. Verzekeraars willen natuurlijk best andere soorten van zorg aanbieden en investeren in preventie maar wie betaalt die rekening? Bij de ziekenhuizen is het niet anders, een ingreep wordt vergoed. Kosten die zijn gemoeid zijn met preventie en nazorg daar is niet of nauwelijks budget voor.

Preventie van ziekte en nazorg met behulp van internet programma’s kan er gegarandeerd voor zorgen dat er minder ingrepen hoeven te worden verricht. Maar wie betaalt de rekening? Ik loop al een jaar of tien mee in de wonderlijke wereld van de ziekte preventie en de zorg via het internet en stond mede aan de basis van tientallen internet interventies en zelfmanagement programma’s. Hoewel er steeds meer evidence based programma’s zijn, blijft het moeilijk om zaken gefinancierd te krijgen. Nederland zou met zijn geweldige internetdichtheid een internationaal leidende rol kunnen ontwikkelen op het gebied van on-line zorg. Het zou een industrie kunnen worden met wereldwijde exportmogelijkheden. De huidige financiering van de zorg werkt op dit punt echter elke vorm van innovatie tegen. Het land staat vol met scootmobielen en rollators maar probeer maar eens een internet preventie programma gefinancierd te krijgen. 

Een blinde kan zien dat een steeds grotere groep mensen in de westerse wereld te kampen heeft met overgewicht. Wekelijks worden we bestookt met berichten die ons met de neus op de feiten drukken. Overgewicht leidt ondermeer tot suikerziekte en gewricht problemen. Alcohol, roken, slecht slapen of een burn-out we weten tot op de euro nauwkeurig wat de gezondheidsschade is en wat de schade is voor het bedrijfsleven. On-line preventie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van deze verschillende problemen. Maar zolang niemand de verantwoordelijkheid op zich neemt om preventie op een redelijke manier te vergoeden voelen we de oplopende kosten van de zorg elk jaar alleen zelf in de portemonnee.


Wellicht vind je deze artikelen ook een interessant;

-E-health als innovatie in de zorg is de belangrijkste maatschappelijke ontwikkeling voor nu en in de toekomst.

-Zelfmanagement doe je niet alleen.



Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen