De afgelopen week werd er in mijn twitter bubble nogal wat gediscussieerd over Roi. Met name dan over de Roi van content marketing. De discussie deed me denken aan één van de meest bekende citaten uit de reclame wereld. ‘50% van het reclamebudget is weggegooid geld, we weten alleen niet om welke helft het gaat’. Daarom blijven we investeren. Het onderwerp heeft mijn interesse, een paar maanden geleden waagde ik er al eens een artikel aan met de titel "Waarom je de ROI van online acties met een korreltje zout moet nemen". Strekking van dat artikel was dat de ROI op een online actie veelal het gevolg van langjarig investeren in het merk of reputatie was. Reclame maken zeg maar.
Als je jaar in jaar uit miljoenen investeert in de betrouwbaarheid van je merk middels reclamecampagnes kun je makkelijker rendement halen uit een online actie dan een onbekend merk.
Ik weet het er zijn uitzonderingen. Het succes van social voor de KLM kun je wat dat betreft, in mijn ogen tenminste, niet los zien van de reclamecampagne waarin de zwanen een hoofdrol vervulden. Dat idee. Zo kan een bedrijf of merk dat sinds jaar en dag helder gepositioneerd is en duidelijk gemaakt heeft waar het voor staat, meer profiteren van social business dan een onderneming waarvan de medewerkers geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Marketeers hebben nogal eens een geheugen dat gefixeerd is op de korte termijn.
Het is een beetje inherent aan de marketing functie geworden, dat korte termijn succes. Quick wins daar draait het steeds vaker om. Een marketeer zou verplicht tien jaar aan hetzelfde bedrijf verbonden moeten blijven om de mogelijke correlatie tussen investeringen en succes echt zichtbaar te maken. Datzelfde geldt voor adviseurs die de online marketing toolkit heilig hebben verklaard. Online marketeers oogsten veelal op het succes van zorgvuldig opgebouwde reputaties uit het verleden. We weten allemaal wat er gebeurt als je alleen maar blijft oogsten.
zondag 8 februari 2015
50% van het budget is weggegooid geld, we weten alleen niet om welke helft het gaat’ #deRoivanCM
Labels:
Marketing
,
Merken
,
Positionering.
,
reclame
,
Sociale netwerken
Abonneren op:
Reacties posten
(
Atom
)
Ha! Dit is echt mooi verwoord. Het mooie is dat de juiste 50% ook meteen je 100% omzet is! Vroeger investeerden wij 100% om maar 20% eruit te krijgen. Maar het hangt er ook echt van af wat je online doet. SEA kost over het algemeen wat meer dan SEO en als je display advertisement niet goed oppakt heb je hier nog steeds niks aan ook al besteed je er al je geld en tijd aan uit.
BeantwoordenVerwijderen