In april schreef ik “Dat jongeren minder televisie kijken is vooral een achterhoede praatje.” Strekking van dat artikel was dat niet het device waarop je content publiceert van belang is maar de commerciële waarde van het kanaal voor marketeers. Internetplatformen zijn immers defacto allang gedreven door kijkcijfers en niets anders.
“ Er is echt maar weinig fantasie voor nodig om de belevenissen van Youtubers, vloggers en de timeline van Facebook, Snapchat, Twitter of Instagram, te vergelijken met de kenmerken van de oorspronkelijke soap uit 1933. Marketeers willen vooral weten wat het kijken naar een commerciële boodschap oplevert, over welk device gekeken wordt is van onderschikt belang” of dat nu een smartphone is of een 65 inch scherm”.
Het Facebook initiatief om met eigen films en series, eigen content, de markt op te gaan speelt al langer. Vorig jaar meldde Hollywood Reporter dat Facebook in gesprek was met producenten om tv series te kopen. “After years of serving as a platform for media companies to distribute their own videos, Facebook is going to start buying shows of its own”
Dat internet platformen met veel gebruikers geïnteresseerd zijn in de commerciële waarde van kijkers werd in 2005 al duidelijk toen Amazon startte met de on demand video dienst Prime en vervolgens in 2013 met de eerste 3 afleveringen van haar eerste 'original' tv-serie: Alpha House. Facebook volgt misschien ook wel het initiatief van Youtube dat begin 2016 aangaf met eigen producties op de markt te komen.
“YouTube plans to release 15 to 25 original productions this year, and hopefully double that number in 2017, according to USA Today. As Fortune reported on YouTube Red's unveiling, the new service is YouTube's attempt to compete with Netflix, Hulu, and other video streaming services, which are luring an increasing number of viewers with their original series and on-demand video, but for a younger audience”.
Dat Business Insider het initiatief van Facebook neerzet als een aanval op de televisie is misschien wel vooral een clickbait dingetje. De richting die Facebook inslaat met eigen films en series kun je immers met hetzelfde gemak zien als een bevestiging van het nog altijd springlevende televisie kijk concept.
Unieke hoogwaardige eigen content is nog steeds één van de meest interessante en lucratieve klantenbinders. Met de overname van het hele Formule 1 circus heeft Ziggo zich bijvoorbeeld verzekerd van unieke content die straks echt alleen nog is weggelegd voor de Ziggo klanten. De steeds terugkerende strijd om de tv rechten van de Champions League kan niemand ontgaan en het is niet voor niets dat Netflix jaarlijks honderden miljoenen pompt in Netflx Originals. Het team van TopGear verhuisde voor een astronomisch bedrag naar Amazon's videodienst Prime en dat is echt niet voor niets.
Het zou me niets verbazen wanneer Facebook zou kiezen voor een horizontale programmering en daarnaast op korte termijn een aanvang gaat maken met grootschalige liveregistraties van bijvoorbeeld muziekconcerten. Met de kennis van virtual reality aan boord is Facebook als geen ander in staat om bijzondere belevenissen te verzorgen.
De uiteindelijke strijd gaat natuurlijk niet om het platform of om het device maar om de kwaliteit van de content. De mate waarin de content kijkers weet te boeien en te binden zal de doorslag geven. In die zin verandert er weinig. Ook platformen als Twitter, Snapchat en Instagram zijn kanalen waarvan je kunt verwachten dat ze in de toekomst eigen content zullen gaan produceren.
Het Facebook initiatief is zo bezien logisch en niet meer dan een volgende stap in de strijd om de gunst van de kijker. Dat Facebook met deze ingeslagen richting en de bijna twee miljard leden een uitermate succesvol TV kanaal zou kunnen worden spreekt voor zich. De vraag is misschien wel eerder waarom het zolang heeft geduurd.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten