No 5. |
Pollock creëerde waarde die bij zijn leven maar door weinig mensen werd herkend. Daar stond hij bepaald niet alleen in vele kunstenaars stierven in armoede. Misschien heb je ook wel een breder perspectief nodig om waarde te herkennen, tijd geeft bijvoorbeeld context. Peggy herkende de waarde wel, ze zag iets dat anderen niet konden zien.
Het creëren van waarde is de heilige graal van de marketing industrie.
Het creëren van waarde is iets mysterieus iets ongrijpbaars. Eigenlijk kan alles waarde vertegenwoordigen als het verhaal maar klopt. Een steen, een haan, een schilderij, een schelp, een koe of een boom eigenlijk maakt het niet uit. Een mooi geslepen steentje kan nog steeds miljoenen waard zijn. Waarom is onduidelijk misschien wel gewoon omdat we het met elkaar afgesproken hebben.
We hebben met elkaar afgesproken dat een oude tas van Gucci nog niet waardeloos is. We hebben met elkaar afgesproken dat we nog steeds 600 euro willen betalen voor een paar merkschoenen die iemand anders al gedragen heeft. Alle waarde om ons heen is gebaseerd op afspraken. We hebben afgesproken dat een BMW, die in de kern dezelfde dienst levert als een Opel, wel een andere waarde vertegenwoordigd.
Het creëren van toegevoegde waarde is de kern van het marketingvak, je laat een paar schoenen maken in Hongarije. Dankzij marketing lukt het om de schoenen die je voor acht euro laat produceren in Hongarije voor 800 euro te verkopen in een mooie winkel in Den Haag. Daarmee creëer je 792 euro toegevoegde waarde. Dat is grofweg het speelveld. Nu is er een klein hoekje op dat speelveld van waardecreatie dat mij sinds jaar en dag in het bijzonder bezig houdt. "Waarom vragen opdrachtgevers die zoeken naar partners die 792 euro aan toegevoegde waarde voor een paar sneakers kunnen creëren om gratis voorstellen te maken"?
Waarde ontstaat simpelweg omdat partijen afspreken dat iets waarde vertegenwoordigt. Meer is het eigenlijk niet, zodra je iets gratis weggeeft vertegenwoordigd hetgeen je levert waarde. Vooral de rol van de koper in dit proces interesseert mij. Als een concept bij aanvang al waarde vertegenwoordigt verandert immers het karakter. De kracht van het concept wint onmiddellijk aan belang. Een concept dat 25k kost betekent nu eenmaal iets anders voor de koper dan een gratis idee. Misschien wel de kern van waardecreatie.
Een industrie die zich laat voorstaan op het creëren van waarde zou niet moeten toestaan dat gratis een transactiemodel is.
Opdrachtgevers op het marketingspeelveld zoeken partners die waarde kunnen creëren. Door niet te willen betalen voor een gesprek of door pitches uit te schrijven zonder daarvoor te willen betalen doen ze zichzelf nogal tekort. Een gratis consult betekent immers niets. Pas wanneer een opdrachtgever moet betalen voor een consult krijgt een advies waarde en daarmee ook een eerlijke kans. Een middagje advies inwinnen van een advocaat kost duizend euro. De kans dat je iets gaat doen met dat advies is exponentieel toegenomen ten opzicht van een gratis gesprek.
Met gratis als fundament onder een transactie creëer je geen waarde, een vreemd idee als je zoekt naar een partner die in staat moet worden geacht om waarde te creëren.
Als jezelf al geen waarde weet te creëren hoe kan je dat dan voor een ander wel doen? Een gratis verkregen concept hoef je niet te verdedigen niet intern niet extern, een gratis idee hoef je niet te koesteren. Een gratis idee betekent nul risico. Een gratis consult betekent helemaal niets, je kan het de volgende dag gewoon vergeten.
Waarde ontstaat simpelweg omdat partijen afspreken dat iets waarde vertegenwoordigt. Meer is het eigenlijk niet, zodra je iets gratis weggeeft vertegenwoordigd hetgeen je levert waarde. Vooral de rol van de koper in dit proces interesseert mij. Als een concept bij aanvang al waarde vertegenwoordigt verandert immers het karakter. De kracht van het concept wint onmiddellijk aan belang. Een concept dat 25k kost betekent nu eenmaal iets anders voor de koper dan een gratis idee. Misschien wel de kern van waardecreatie.
Een industrie die zich laat voorstaan op het creëren van waarde zou niet moeten toestaan dat gratis een transactiemodel is.
Opdrachtgevers op het marketingspeelveld zoeken partners die waarde kunnen creëren. Door niet te willen betalen voor een gesprek of door pitches uit te schrijven zonder daarvoor te willen betalen doen ze zichzelf nogal tekort. Een gratis consult betekent immers niets. Pas wanneer een opdrachtgever moet betalen voor een consult krijgt een advies waarde en daarmee ook een eerlijke kans. Een middagje advies inwinnen van een advocaat kost duizend euro. De kans dat je iets gaat doen met dat advies is exponentieel toegenomen ten opzicht van een gratis gesprek.
Met gratis als fundament onder een transactie creëer je geen waarde, een vreemd idee als je zoekt naar een partner die in staat moet worden geacht om waarde te creëren.
Als jezelf al geen waarde weet te creëren hoe kan je dat dan voor een ander wel doen? Een gratis verkregen concept hoef je niet te verdedigen niet intern niet extern, een gratis idee hoef je niet te koesteren. Een gratis idee betekent nul risico. Een gratis consult betekent helemaal niets, je kan het de volgende dag gewoon vergeten.
Een gratis concept krijgt een verkeerde status binnen de organisatie. Met een gratis concept maak je een valse start. Het machtsevenwicht is bij de aanvang al verstoord. Goed beschouwd heeft een opdrachtgever meer aan een gesprek waarvoor diep in de buidel moet worden getast. Er wordt direct waarde gecreëerd.
Er bestaat een mooie anekdote over waardecreatie die betrekking heeft op Pablo Picasso. Picasso begreep als geen ander hoe je waarde moest creëren. Hij was daarom waarschijnlijk ook de eerste kunstschilder die zich een auto (Hispano Suiza) met chauffeur kon permitteren. Bij het afrekenen van een maaltijd in een restaurant vroeg de ober, die hem had herkend, om een handtekening op een servet. Daar zou de rekening wel mee voldaan zijn. Waarop Picasso antwoorde “ met mijn handtekening koop ik dit hele restaurant” Waardecreatie in a nutshell.
Er bestaat een mooie anekdote over waardecreatie die betrekking heeft op Pablo Picasso. Picasso begreep als geen ander hoe je waarde moest creëren. Hij was daarom waarschijnlijk ook de eerste kunstschilder die zich een auto (Hispano Suiza) met chauffeur kon permitteren. Bij het afrekenen van een maaltijd in een restaurant vroeg de ober, die hem had herkend, om een handtekening op een servet. Daar zou de rekening wel mee voldaan zijn. Waarop Picasso antwoorde “ met mijn handtekening koop ik dit hele restaurant” Waardecreatie in a nutshell.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten