Een gratis assistent die je kan helpen met je agenda. Waar Google in het verleden nog wel zijn best deed om te verhullen dat ze je privacy willen verkopen ligt het er met Allo duimendik bovenop. Toegang tot je agenda betekent mogelijkheden voor adverteerders. Google komt met deze app op het moment dat de internetkerk kraakt en piept over het gemak waarmee het gratis WhatsApp de regels van de privacy veranderde.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die Allo een kans geven en wie weet wordt het wat. Ik vermoed zelf dat Allo spoedig op het kerkhof naast Google+ begraven kan worden maar zeker weten doe je dat nooit.
Het begin is in in ieder geval goed. De internetgigant blijkt hiervoor wel een privacy-functie te hebben opgegeven schrijft de NOS. Nou ja je moet een gegeven paard natuurlijk ook niet niet in de bek kijken.
Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, vrijwel iedereen kent dit concept dat waarschijnlijk al dateert uit de tijd dat de eerste paarden werden verhandeld. Het staat voor het idee dat wanneer je iets gratis krijgt, er niet gezeurd moet worden. We worden sinds jaar en dag overspoeld met gratis internetdiensten waarbij het enige businessmodel het verhandelen van privacy is. Bejubelde bedrijven als Facebook en Google doet in wezen niets anders dan het parasiteren op je privacy.
Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, vrijwel iedereen kent dit concept dat waarschijnlijk al dateert uit de tijd dat de eerste paarden werden verhandeld. Het staat voor het idee dat wanneer je iets gratis krijgt, er niet gezeurd moet worden. We worden sinds jaar en dag overspoeld met gratis internetdiensten waarbij het enige businessmodel het verhandelen van privacy is. Bejubelde bedrijven als Facebook en Google doet in wezen niets anders dan het parasiteren op je privacy.
Privacy die bij voldoende gebruikers steeds weer wordt verkocht aan de hoogste bieder. In vrijwel alle gevallen zijn dat bedrijven die iets willen verkopen. En wat gebeurt er, de internetkerk klaagt steen en been, over reclame in het algemeen en over advertenties specifiek.
Met hetzelfde gemak is het systeem waarin er een soort evenwicht was tussen de vrije pers en reclame ingewisseld voor het systeem van Google dat alleen leeft van reclame. Allemaal gratis. In plaats van kwalitatieve journalistiek zorgt klikpulp inmiddels voor net zoveel handel.
Onze vrije communicatie wordt zo gefinancierd door de reclame die door diezelfde internetkerk wordt verguisd. Zozeer dat ze massaal adblockers installeren. Contentslaven vullen elke seconde 24/7 de systemen met zoals ze dat zelf noemen waardevolle content, content waar de klant iets aan heeft. En elk waardevol stukje content betekent kassa voor Facebook en Google.
Met hetzelfde gemak is het systeem waarin er een soort evenwicht was tussen de vrije pers en reclame ingewisseld voor het systeem van Google dat alleen leeft van reclame. Allemaal gratis. In plaats van kwalitatieve journalistiek zorgt klikpulp inmiddels voor net zoveel handel.
Onze vrije communicatie wordt zo gefinancierd door de reclame die door diezelfde internetkerk wordt verguisd. Zozeer dat ze massaal adblockers installeren. Contentslaven vullen elke seconde 24/7 de systemen met zoals ze dat zelf noemen waardevolle content, content waar de klant iets aan heeft. En elk waardevol stukje content betekent kassa voor Facebook en Google.
De zogenaamd gratis waardevolle content zorgt op zijn beurt voor de uitholling van de financiële bodem onder de vrije pers. Dat heeft ertoe geleid dat de pers is gaan zoeken naar nieuwe verdienmodellen. In hun strijd tegen de ondergang wordt geen enkel commercieel middel meer geschuwd. Daarbij is de pers zover gegaan dat als redactionele artikelen verhulde reclameboodschappen passend gemaakt zijn binnen een formule.
Zodra het om de waarde van persvrijheid gaat staan we allemaal op de banken maar als we er voor moeten betalen betekent diezelfde vrijheid niets meer. We hebben de persvrijheid ingewisseld voor de censuur van de Amerikanen. Daar waren we onlangs nog getuige van toen Facebook een veel bekroonde persfoto van het verbrande meisje in Vietnam zomaar verwijderde. De vrijheid van pers is wordt steeds vaker in handen gegeven van Amerikaanse algoritmen. Dat kan, maar lijkt me niet wenselijk.
Tweederde van de Nederlandse bevolking heeft weinig of geen vertrouwen in de pers, blijkt uit cijfers van het CBS. Nu kun je best een academische nuancering over de kwaliteit van de een dergelijk onderzoek maken. Je kunt op je vingers natellen dat commerciële inmenging geen positieve invloed heeft op de onafhankelijk. Het gebrek aan vertrouwen in de nieuwsmedia is het voorportaal van het definitieve einde.
Het gratis Allo van het gratis Google is na het gratis WhatsApp, het gratis Facebook, het gratis Messenger, het gratis Twitter, het gratis Snapchat, het gratis Instagram, het gratis Youtube, gratis content en de gratis nieuwsmedia een volgende stap in het afbreken van privacy in ruil voor de gunsten van de adverteerders.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten