maandag 17 oktober 2016

Nu de koopkracht aantrekt wordt het misschien wel tijd om de balans voor de online retail op te maken.

Nog niet eens zo lang geleden werd de winkelstraat afgeschreven. Ik geloof dat het 29 september jongstleden was dat het NOS schreef “De winkelstraat loopt leeg de webwinkel profiteert”.

Hoewel cijfers allang een ander beeld schetsten bleven retailzieners volharden dat het afgelopen was met de stenen winkels. Het lag niet aan de gebrekkige koopkracht van consumenten, niet aan de overbewinkeling en niet aan de banken die de stenen winkels domweg niet wilden financieren. Zelfs het argument van te duur personeel en te hoge huren werd door de techno-optimisten van de tafel geveegd. De klant kiest massaal voor het gemak van online winkelen dat was hun rotsvaste geloof.

Het is bijzonder om te zien hoe ingewikkeld het is om die eenmaal ingenomen stelling te verlaten. Vandaag kopte het Financieele Dagblad, “Minder winkels over de kop maar retailer blijft kwetsbaar”. “Blijft kwetsbaar” die woorden galmen na. Wie de moeite neemt om het artikel te lezen wordt getrakteerd op verrassende inzichten.

ABN AMRO verwacht dat de faillissement graad in de sector voor dit jaar zal dalen tot 0.44 procent. Het laagste niveau sinds 2007. De winkeliers zouden profiteren van de aantrekkende koopkracht. Het staat er geschreven alsof de eerste de beste slootgraver dat niet had kunnen zien aankomen. Er wordt vanzelfsprekend wel gewezen op de risico’s want veel overgebleven winkels hebben te weinig vermogen over om formules snel aan te kunnen passen.

De beschouwing van de bank pruttelt nog wat verder en voorziet problemen omdat winkels onvoldoende antwoord hebben op de opkomst van het online shoppen. Banken, moeilijk te betrappen op slim koopmanschap stoppen hun geld nog steeds liever in verlieslatende internetventures dan in de in hun ogen meer risicovolle stenen winkels. 


Niet de uitstekende ontwikkelingen van omnichannel modellen worden als kans gezien voor de retail maar de bedreiging die voortkomt van de drie procent online shops wordt uitvergroot. Niet de verliesrondpompende pure players, het nakende fiasco van de pick-up points of de bestelbusjes van de supermarkten die met verlies de bloemkolen bij de mensen thuisbezorgen wordt gezien als bedreiging voor de sector, nee dat zijn volgens de bankiers nog steeds de kansen. 

Ook een Rabo specialist doet nog een duit in het zakje en mompelt iets over de tweedeling die is ontstaan dankzij het internet. Tweedeling, jazeker de economie heeft zich in tweeën gedeeld, 3% online bedrijven tegen 97% offline. Een echte tweedeling. 

Maar goed, als je acht jaar roept dat het internet de toekomst is dan ben je ondertussen het zicht op de werkelijkheid misschien wel wat uit het oog verloren.

Winkels hebben onvoldoende vet op de botten om te kunnen investeren orakelt de bank verder. Nee dan de onlineshops. Daar klots het vermogen tegen de plinten omhoog. Als de bankmannen door de balansen lopen van de pure players komen ze zeer waarschijnlijk nergens ook maar een flard fatsoenlijk vermogen tegen maar nee, dat is anders, de online-sector is immers kansrijk. 

Nu de koopkracht aantrekt wordt het misschien wel tijd om de balans voor de retail op te maken.

Volgens Inretail zijn de banken terughouden met het verstrekken van kredieten en vormt dat een reële bedreiging voor de winkelstraat. Dat is klare taal. Het heeft geen bal te maken met de online bedreiging. De echte bedreiging komt uit de hoek van de financierbaarheid. Als je met een concept voor een stenen winkel de bank binnenloopt, dalen de rolluiken en gaan de alarmbellen rinkelen.

Dat is vreemd want juist de online kansen zorgen voor offlinegroei. Nog deze week becijferde het CBS dat de online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (omni-channelers) groeide met 11 procent. Nu de koopkracht voorzichtig aantrekt, de huren op orde komen en misschien wel de belangrijkste sanering van overtollige winkelvierkante meters die niet renderen en nooit gerendeerd hebben achter de rug is wordt het tijd om de balans op te maken.

Dat er wordt vastgesteld dat er inderdaad een handvol online winnaars zijn die van de acht jaar crisis uitstekend gebruik hebben gemaakt om een nieuw businessmodel te introduceren. Maar dat de toekomst voor de retail vooralsnog ligt bij omnichannel concepten, de combinatie stenen winkels en online concepten.

1 opmerking :