vrijdag 25 januari 2019

Webwarenhuis Bol gooit de handdoek in de ring

Het heeft eventjes geduurd, een jaar of twintig, maar daar was dan het nieuws. Webwinkel Bol stopt als pure online retailer. Het idee dat je met de huidige technologische stand van zaken als pure online retailer vanzelf een geldmachine wordt als je maar voldoende schaal hebt bleek een fantasie. 

Gratis dezelfde dag thuis bezorgen, geniale abonnementen, geldverslindende reclamecampagnes, hele diepe financiële zakken van Ahold en een onvoorwaardelijke online fanclub het mocht allemaal niet baten. Bol zet koers in een nieuwe richting en die zou best wel eens kansrijk kunnen zijn. 

Weg zijn de honderden miljoenen die in een concept werden gepompt dat een illusie bleek. Online dromen mogen natuurlijk wel iets kosten.

Natuurlijk zijn er nog steeds aardige gaten voor online niche spelers, voor ondernemers die producten aanbieden die je alleen online kan vinden of waar het gemak voldoende opweegt tegen de kosten. In alle hoeken en gaten zijn bedrijven te vinden die online nog wel een paar centen verdienen. En ja er zijn altijd uitzonderingen. Maar de pure retail community is met het terugtrekken van Bol als webwarenhuis een illusie armer. Bol bleek geen uitzondering en gooit nu de handdoek in de ring.

“Bol.com is volgens directeur Huub Vermeulen binnen twee jaar primair een handelsplatform voor derden en geen pure webwinkel” Emerce.

Februari 2016 vroeg ik mij al eens af of Retailer Bol.com eigenlijk wel een verdienmodel had. Voormalig topman Dick Boer jubelde destijds, nadat hij net 355 miljoen euro had overgemaakt voor de overname van webwinkel Bol, “de overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. Bol.com wordt het vijfde 'retailmerk' van Ahold” de man had geen flauw idee waar hij aan begon. April 2017 volgde het artikel Het online retail avontuur van bol.com lijkt definitief mislukt.

Om daar in Juni 2017 aan toe te voegen De groei van internet retailer Bol.com is spectaculair maar kloppen de cijfers wel? Over de door Bol.com verzonnen consumentenomzet. De inmiddels vertrokken topman Ropers en financiële eindbaas Carr melden in het Financieele Dagblad dat de omzet van Bol tegen de klippen opgroeide en dat Bol snel winstgevend zou zijn. Maar klopten die getallen wel?

“Als Ropers of Carr toch openheid van zaken geven kan hij misschien ook even toelichten of Bol.com de omzet van de verkochte goederen van derden meeneemt in de totale omzet. In 2014 was dat immers al 16 procent van de omzet zo’n honderd miljoen en werd voorspeld dat het percentage in 2015 al 20% zou zijn

Als je een product van een derde verkoopt mag je wel de provisie tot omzet rekenen maar nooit, onder geen enkele conditie, de waarde van de totale transactie. Je hebt het product immers nooit in je bezit gehad”

Bol verdween daarna van mijn netvlies, het interesseerde eigenlijk niemand hoe de omzet bij elkaar werd gefabuleerd. De online force is nogal strong, het leger belanghebbenden te groot. Nou ja niemand, topman Ropers zaten die stukjes niet lekker.

“In 2012 is Bol.com door Ahold overgenomen, en heeft Bol.com bijgedragen aan de winst van het concern liet Ropers weten.” Hij wijst er op dat eind 2014 een versneld investeringsprogramma van bij elkaar 60 miljoen euro voor de komende jaren is afgekondigd, om de winkel nog sneller te verbreden. ,,Dat heeft tot een klein verlies in 2015 geleid. Waar de mening van de heer Solarz op gebaseerd is, blijft gissen”. Vertelde Ropers aan Eenvandaag.

Volgens Ropers maakt Bol.com sinds 2003 winst. Dat niet alleen hij stelt onomwonden dat Bol bijdraagt aan het resultaat van Ahold. Ahold fantaseerde er zelf ook aardig op los en de media namen die stukjes zonder twijfel over. Over de winst van Bol.com schrijft het Financiële Dagblad; “Ahold gaf in 2014 tijdens een presentatie voor analisten aan dat Bol.com vanaf 2017 winstgevend zou worden.

De afgelopen jaren rolden de online retail experts over elkaar heen om vooral duidelijk te maken dat alles om schaal draait. Dat kan je overigens nog steeds overal lezen, steeds maar weer die schaal. Online Retail zou de winkelstraten compleet wegvagen. Ahold zou gaan profiteren van alle opgedane kennis. Bol zou het online laboratorium zijn van Ahold, de klantdata van onschatbare waarde. Dat die waarde alleen nog niet zichtbaar was en dat Ahold jaar op jaar marge inleverde op het totaal maakte niet uit.

“Wij alléén als bol.com hebben geen toekomst laat Bol Directeur Huub Vermeulen nu weten.

Er moet samengewerkt worden met retailers in Nederland en België. Het eigenlijk de eerste keer dat ik iets realistisch lees over de online venture. Natuurlijk heeft het verhaal meerdere kanten, met de honderden miljoenen aan investeringen werd een infrastructuur gecreëerd. Met al dat geld werd talent aangetrokken dat vertegenwoordigt natuurlijk waarde. Deze koers lijkt zo op het oog realistischer en misschien daarom ook wel kansrijker. Tegelijk begeeft Bol zich volledig op het speelveld van Alibaba, ik heb niet het idee dat je dat zou moeten willen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de boel wordt klaargestoomd voor een verkoop aan Alibaba, de ultieme wereldwijde online baas als het gaat om handelsplatformen. Het zou niemand verbazen als met een dergelijke verkoop de investering van Ahold in Bol toch nog goed uitpakt, maar eerlijk gezegd is dat dan meer geluk dan wijsheid.

2 opmerkingen :

  1. Het operationele en business model van Bol is niet anders dan dat van Amazon of AliBaba, wat bij alle drie blijkt is dat derde verkoop lukratiever is dan eigen in/verkoop en efficiënte logistiek de sleutel is voor succes.
    Ik vind een grootgrutter die de dreiging op termijn van Amazon pareert door lokaal in de markt van Amazon te concurreren en het marktaandeel lees marktmacht te beperken een briljante strategie.
    😎

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt Asterix en Obelix wel:

      Heel Gallie bezet? Nee. Een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakte het leven van de Romeinen in de omliggende legerplaatsen niet gemakkelijk..

      Verwijderen