zaterdag 16 juni 2012

Twitter. Meer dan 1000 volgers kun je dat nog volgen. Een weblog over de gevolgen van het volgen.


Natuurlijk krijg ik regelmatig vragen hoe ik zoveel mensen kan volgen. Toen ik dit bericht schreef waren het er ca. 20.000. De vraag stellen is hem wat mij betreft ook beantwoorden. Ik kan geen 20.000 mensen actief volgen. Ook geen 15.000, 10.000, 5000 of 1000. Eerlijk gezegd weet ik uit ervaring dat een account groter dan 200 actieve tweeps al niet meer tot op het bericht te volgen is. Dat is niet erg. Wil je even bijgepraat worden dan open je immers een timeline van een account en je bent weer helemaal op de hoogte. Je kunt lijsten aanleggen met meer volgers en dat doe ik dan ook. Dan mis je natuurlijk wel eens berichten, dat vind ik niet zo erg. Ik ben uit nieuwsgierigheid gestart met Twitter. Beroepsmatig wilde ik er het fijne van weten. We zijn nu een paar jaar en 20.000 volgers verder. Ik begrijp hoe de systemen werken en snap iets van presence en engagement. Daarnaast ben ik gaan schrijven op mijn weblog, DWVTS. Inmiddels hebben lezers bijna 30.000 keer een pagina bekeken. Ik schrijf niet alleen voor mijn eigen weblog maar inmiddels ook voor het weblog van ING ondernemers support en Molblog. Artikelen op Molblog worden zomaar 25.000 keer bekeken. Het schrijven van een weblog en het publiceren via Twitter en Facebook is dus uit de hand gelopen. Maar wel op een leuke manier. Als ik vertel op mijn weblog wat mij bezighoudt dan doe ik dat bovendien liever voor een vol stadion. Ik krijg over het algemeen positieve reacties. Door mijn activiteiten op Twitter heb ik ook andere social media ontdekt als Instagram. Ook al een beetje uit de hand gelopen. Ik heb ervaring opgedaan met Linkedin, Pinterest, Youtube en Google+ en heb daarmee een idee kunnen ontwikkelen over de samenhang van social media in relatie tot merk autoriteit. Ervaringen die ik dagelijks kan gebruiken voor mijn werk. Inmiddels hebben ik de ervaringen uit de praktijk verzameld en verrijkt met theoretische modellen. Ze zijn beschikbaar in op maat gemaakte trainingen voor managers en ondernemers die ook de mogelijkheden van de social media willen doorgronden. Voor individuen maar natuurlijk ook voor groepen. Dat de zaken wat uit de hand lopen heeft waarschijnlijk te maken met mijn achtergrond als ondernemer. Ik vind het leuk om de grenzen van de mogelijkheden te verkennen. Ik zoek daarbij naar innovatie, groei en nieuwe verbindingen, dat houdt me bij de les. Twitter is daarbij ook nog eens heel overzichtelijk. Je moet iets te vertellen hebben, waarde toevoegen, kunnen boeien en binden ander verdwijnen volgers sneller dan dat ze komen. Het lijkt daarbij op mijn dagelijkse praktijk met klanten. De social media hebben het internet definitief verandert. Naar mijn idee staan we pas aan het begin van een nieuwe ontwikkeling en dankzij Twitter heb ik nu 20.000 mensen die ik dagelijks om hulp kan vragen over vrijwel elk onderwerp. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten