Het is natuurlijk al vaker
besproken in de relatie tot het linkedin netwerk. Van wie is het sociale netwerk? Van de werkgever of de werknemer? Ik voorspel dat deze discussie de komende
jaren steeds vaker de actualiteit zal halen. Gister werd bekend dat Wayne
Rooney, de Engelse spits van Manchester United, werd berispt door de reclamecode
commissie. Hoewel het nieuws al wat ouder was verscheen het gisteren op de sportblog sportnext. “Rooney twitterde op 1 januari: "Mijn
voornemen om als kampioen het jaar te beginnen en te eindigen". Bij de
tweet stond een link naar de website van Nike en de hashtag '#makeitcount', de
slogan van Nike. Volgens de Advertising Standards Authority, de Britse
Reclameraad, was het echter onduidelijk dat het ging om een advertentie. Dat
was tegen de regels, meldt de Britse krant The Guardian. Rooney heeft bijna 4.500.000
volgers dus een berichtje van hem heeft een aardige exposure. Nu is Nike een privé
sponsor van Wayne dus is het in dit geval helder wie waarvoor krijgt betaald. Bovendien
tekende Rooney zijn contract enige jaren geleden bij Manchester United, waarschijnlijk nog voordat Twitter
en Facebook zo’n enorme vlucht hadden genomen. Juristen zullen deze
ontwikkelingen de komende jaren een plek moeten geven in contracten en arbeidsovereenkomsten.
De miljoenen volgers op Twitter en Facebook zullen de waarde van de sporters nu
en in de toekomst flink verhogen. Immers hier liggen directe kansen voor
sponsoren en andere stakeholders om commerciële boodschappen te plaatsen in het
juiste umfeld. Dat clubs nog niet helemaal de commerciële waarde van social
media hebben begrepen blijkt wel uit het Twitter account van de spits van
Barcelona, Lionel Messi. Hoewel hij 935.000 geïnteresseerde volgers heeft is
er tot nu toe slechts een tweet geplaatst. De social media exposure die
sporters kunnen genereren zullen leiden tot herziening van de verhoudingen. Vergelijkbare
situaties zullen zich overigens op alle plekken in het bedrijfsleven gaan
voordoen. De invloed die je uitoefent op het internet wordt nu al gemeten door platformen
als Klout en Peerindex. Er is nog veel weerstand tegen deze metingen en de
methodes zijn nog niet perfect en hier en daar een beetje schimmig. Naarmate de
tijd voortschrijdt zullen deze methodes echter verbeteren en gaan we de scores
terugvinden in de linkedin profielen. Zo zullen de social media invloed krijgen op onverwachte plekken. Misschien stelt de bondscoach dan straks uiteindelijk de spits
op met de hoogste Klout score. Wel zo overzichtelijk.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten