dinsdag 13 oktober 2015

Meaningful and shareable experiences are now forms of marketing.

Zitten we straks allemaal op de bank met zo’n VR bril op ons hoofd? Ik kan het me moeilijk voorstellen. Ik kon het me ook moeilijk voorstellen dat we op de fiets zouden bellen. Of dat een miljard mensen berichten en foto’s zouden delen via een smartphone. Ik kon me eigenlijk geen smartphone voorstellen totdat ik er één in mijn handen had. Toch waren we allemaal bekend met het concept bellen. Wat je je kunt voorstellen zegt eigenlijk weinig meer in deze tijd van tech-ontwikkelingen. Als de industrie het wil en creatieve content ontwikkelaars kansen zien dan gaat het gebeuren, zoveel is wel duidelijk.

Meaningful and shareable experiences are now forms of marketing.

Aan de andere kant kun je geen artikel meer lezen of het gaat om klantbeleving. In een artikel dat deze week verscheen schrijft Brian Solis "Experience is the Brand: Why this is the time for experience architecture, meaningful and shareable experiences are now forms of marketing". Bedrijven zijn op zoek naar beleving en virtual reality kan daar een onderdeel van zijn. Virtual reality komt er aan en als marketeer kun je er maar beter klaar voor zijn

Hoewel ik niet helemaal objectief ben, zie ik dat het idee van virtual reality voor de massa nu dagelijks aan kracht wint. De snelheid waarmee apps, nieuwe devices en camera's ontwikkeld worden lijkt definitief in een stroomversnelling te zijn gekomen. Bij Coolminds In Leeuwarden experimenteren ze al een jaar of twee met virtual reality. Eigenlijk vanaf het eerste moment dat virtual reality via de Oculus Rift beschikbaar kwam voor ontwikkelaars. In de afgelopen twee jaar zijn vrijwel alle techfabrikanten in de markt van de virtual reality devices gesprongen, een duidelijke vingerwijzingen naar wat gaat komen. Inmiddels hebben de mannen van Coolminds behoorlijk wat ervaring en werken ze met een vast team dagelijks aan VR projecten voor verschillende markten.

Terwijl de techindustrie zich opmaakt voor de introductie van de volgende product categorie na de computer, telefoon, de tablet en de smartwatch kijken marketeers afwachtend toe. Een veel gehoord argument is bijvoorbeeld dat 3d het ook niet gered heeft, maar 3d is een volstrekt andere beleving. Virtual reality zou niet nieuw zijn. Dat klopt virtual reality simulaties bestaan al enige tijd maar waren onbetaalbaar. Dankzij nieuwe ontwikkelingen wordt het produceren van virtual reality net zo duur als elke andere productie. Nieuwe camera's van bijvoorbeeld GoPro maken het mogelijk dat iedereen straks content gaat maken die via virtual reality devices kan worden bekeken. 

Eerlijk gezegd kun je over de mogelijkheden van virtual reality alleen een oordeel vellen als je zo’n device hebt gebruikt, dat is tegelijk misschien wel de reden waarom ontwikkelingen nog zo langzaam gaan. Je moet het ervaren om de mogelijkheden te onderkennen, ik ken niemand die niet van zijn stoel viel bij de beleving die virtual reality teweeg brengt.

Microsoft is placing a bet on virtual reality.

Als je kijkt naar de beschikbaarheid van virtual reality devices dan is de prijs geen punt. Met een instapmodelletje zoals Google cardboard kun je al voor een paar euro kennis nemen. Naar verwachting zal een goede bril ergens rond de paar honderd dollar gaan kosten. Microsoft is partner in het Oculus Rift Facebook project en is voornemens om bij elke bril een x-box controller te leveren. "Each Oculus Rift will include a controller that works with both Xbox One and Windows 10. Microsoft is placing a bet on virtual reality". De partnership tussen techgrootmachten Facebook en Microsoft zal zeker helpen om de markt voor virtual reality toepassingen sneller te ontsluiten. De verdere uitrol van VR brillen kan daarna de weg volgen van de smartphone waarvan ook niet direct honderden miljoenen exemplaren werden verkocht in het eerste jaar. Zoiets kost enige tijd. Het is niet vreemd om te verwachten dat overe een paar jaar een gemiddeld huishouden net zoveel VR brillen in huis heeft als tablets.

Virtual reality gaat impact hebben op de manier waarop we leren. Lesstof kan niet alleen beeldend worden gemaakt maar daadwerkelijk worden beleefd. We gaan straks niet meer op reis zonder de bestemming te hebben beleefd. Misschien wordt reizen met behulp van virtual reality wel een nieuwe bedrijfstak. De zorg krijgt ruimte voor nieuwe lesmethoden, therapieën en ervaringen. Waar business to business marketeers in de industriële sector nu nog moeite hebben om devices te demonstreren wordt dat met virtual reality makkelijk. Architecten kunnen nu al werken aan nieuwe klantervaringen. En Virtual Reality belevenissen worden interactief, dankzij de mogelijkheden van bijvoorbeeld softkinetic kan een klant gewoon een deur openen of met behulp van handgebaren een actie uitvoeren.

Ook fotografie wordt een fully emmersive beleving. Met een virtual reality device sta je in de foto en kun je kijken in alle dimensies. Dat geeft nieuwe mogelijkheden voor creatieve content ontwikkelaars. Je gaat straks echt niet meer ergens aan de slag voordat je de nieuwe werkplek hebt ervaren. Voor de wereld van de entertainment en de film ontstaan nieuwe mogelijkheden. Politie en brandweer mensen kunnen de omgeving beleven nog voordat ze er naar toe gaan. Games worden misschien nog wel verslavender. Een uitverkocht concert van U2 ervaren kan misschien wel via Facebook dat een miljardenpubliek weet te bereiken of een voetbalwedstrijd beleven zonder naar Kazachstan te reizen het wordt allemaal mogelijk.

Het zijn maar wat simpele voorbeelden. De meeste voorbeelden die ik aanhaal zijn overigens geen toekomst maar nu al realiteit, kleinschalig maar toch. Virtual reality binnen handbereik van iedereen gaat impact hebben op de manier waarop we leven en communiceren. De echt grote veranderingen zitten natuurlijk vaak in zaken die niet voor de hand liggen, die moeten nog worden bedacht. Als beleving het merk is dan hebben marketeers er met virtual reality een extra stuk gereedschap bij.

Update.

Een paar dagen nadat ik dit artikel schreef werd ik geattendeerd op dit artikel in Forbes geschreven door Steve Olinski. Is Virtual Reality The Next Major Computing Trend? Eerlijk gezegd vond ik het beetje vervelend want het artikel in Forbes was al gepubliceerd voordat ik mijn stukje schreef en sommige passages hebben overeenkomsten met de teksten uit mijn artikel. Het is niet anders, bijgaand een paar quotes van Katrina Craigwell, Head of Programming & Content at GE Corporate.

“In the last year, the technology has really gotten to a place that is making it consistently enjoyable and commercially viable,” she told me. She added that the possibilities for VR transcend any marketing industry." We’ve seen VR content capture the imagination of every audience we’ve presented it to: B2B, B2C, tech enthusiast, and more,” she said. “Curiosity knows no demographic , and that’s confirmed every time we take VR content on the road. The possibilities of VR are endless, it could change how we live, work and build our relationships,” she maintains. “For brands, this goes beyond storytelling.

The technology will change our relationships with machines, and the worlds of VR will open up new networks, new economies, new opportunities for commerce.” Her advice to any novice out there is “find a headset, dive in, and start imagining a future that you might not be expecting.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten