donderdag 21 juni 2012

De miljoenen volgers op Twitter en Facebook zullen de waarde van topsporters flink verhogen.



Het is natuurlijk al vaker besproken in de relatie tot het linkedin netwerk. Van wie is het sociale netwerk? Van de werkgever of de werknemer? Ik voorspel dat deze discussie de komende jaren steeds vaker de actualiteit zal halen. Gister werd bekend dat Wayne Rooney, de Engelse spits van Manchester United, werd berispt door de reclamecode commissie. Hoewel het nieuws al wat ouder was verscheen het gisteren op de sportblog sportnext. “Rooney twitterde op 1 januari: "Mijn voornemen om als kampioen het jaar te beginnen en te eindigen". Bij de tweet stond een link naar de website van Nike en de hashtag '#makeitcount', de slogan van Nike. Volgens de Advertising Standards Authority, de Britse Reclameraad, was het echter onduidelijk dat het ging om een advertentie. Dat was tegen de regels, meldt de Britse krant The Guardian. Rooney heeft bijna 4.500.000 volgers dus een berichtje van hem heeft een aardige exposure. Nu is Nike een privé sponsor van Wayne dus is het in dit geval helder wie waarvoor krijgt betaald. Bovendien tekende Rooney zijn contract enige jaren geleden bij Manchester United, waarschijnlijk nog voordat Twitter en Facebook zo’n enorme vlucht hadden genomen. Juristen zullen deze ontwikkelingen de komende jaren een plek moeten geven in contracten en arbeidsovereenkomsten. 
De miljoenen volgers op Twitter en Facebook zullen de waarde van de sporters nu en in de toekomst flink verhogen. Immers hier liggen directe kansen voor sponsoren en andere stakeholders om commerciële boodschappen te plaatsen in het juiste umfeld. Dat clubs nog niet helemaal de commerciële waarde van social media hebben begrepen blijkt wel uit het Twitter account van de spits van Barcelona, Lionel Messi. Hoewel hij 935.000 geïnteresseerde volgers heeft is er tot nu toe slechts een tweet geplaatst. De social media exposure die sporters kunnen genereren zullen leiden tot herziening van de verhoudingen. Vergelijkbare situaties zullen zich overigens op alle plekken in het bedrijfsleven gaan voordoen. De invloed die je uitoefent op het internet wordt nu al gemeten door platformen als Klout en Peerindex. Er is nog veel weerstand tegen deze metingen en de methodes zijn nog niet perfect en hier en daar een beetje schimmig. Naarmate de tijd voortschrijdt zullen deze methodes echter verbeteren en gaan we de scores terugvinden in de linkedin profielen. Zo zullen de social media invloed krijgen op onverwachte plekken. Misschien stelt de bondscoach dan straks uiteindelijk de spits op met de hoogste Klout score. Wel zo overzichtelijk. 

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen